VILKÅR FOR BESTILLING OG KJØP AV VARER FRA PLANTSY.NO
Salgsbetingelsene gjelder for salg av varer og tjenester på Plantsy.no til forbrukere.
Selger er: TRYGG NETTHANDEL AS også omtalt som Vi/Oss/Vårt/Vår/Plantsy.no i våre kjøpsbetingelser.
Kjøper er: Den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen.
Bestilling og betaling gjøres via nettbutikken https://www.plantsy.no
Alle priser er i Norske kroner (NOK) og vises inklusiv merverdiavgift (MVA). Total kostnad for kjøpet vil fremkomme før bestillingen og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt m.m. Det er ingen skjulte kostnader ved å handle hos oss.
Når Plantsy.no har mottatt kjøperens bestilling, sendes det en ordrebekreftelse på at ordren er mottatt. Ordrebekreftelsen inneholder leveringsadresse, leveringsmetode, varelinjer med antall og ordrenummer som benyttes som identifikator hvis kjøperen trenger å kontakte Plantsy.no angående en ordre.
Kjøperen anbefales å sjekke at all informasjon på ordrebekreftelse er riktig. Er det feil i ordrebekreftelse bør kjøper ta kontakt med Plantsy.no så snart som mulig og gi en kort beskrivelse av feilen.
Kjøper velger selv den betalingsmetode som passer best:
1) Klarna - Betaling med VISA/MasterCard. Klarna tilbyr også faktura, avdrag og utsettelse.
2) Vipps - Rask og trygg betaling via Vipps.
Plantsy.no kan kansellere bestilling for kjøper, så lenge denne ikke er levert til transportør. På bestillinger som er betalt via Klarna eller Vipps, vil betalingstjenesten reservere kjøpsbeløpet på kundens konto.
Det reserverte kjøpsbeløpet trekkes ikke fra kjøpers konto før den eksisterende ordren er innlevert til Posten/Bring og en bekreftelse på at ordren er sendt . Ved kansellering av ordre hos Plantsy.no, vil reservasjon av kjøpsbeløp i kjøpers konto oppheves av den aktuelle betalingstjenesten.
Alle ordrer pakkes nøytralt og sendes med sporingsnummer. Vi tilbyr Posten/Bring sine leveringsalternativer;
Fra kjøper mottar hentekoden er kjøper ansvarlig for å hente ut sendingen innen 7 dager. Via Postens app kan kjøper selv forlenge hentefrist med ytterligere 7 dager (Posten endret standard hentefrist fra 14 til 7 dager f.o.m 01.10.22).
Se avsnitt om uavhentet ordre.
Levering av ferdigpakkede ordrer til transportører skjer normalt neste arbeidsdag etter bestilling. Ordrer som kommer inn før kl. 12 blir ofte sendt samme dag.
Normal leveringstid i Sør-Norge er 1-2 dager. Til Nord-Norge er det normalt 2-5 dager leveringstid. Vi tar risikoen for produktene i sendingen inntil de er mottatt og sjekket av kjøper.
Posten/Bring sender hentemelding på e-post og sms.
Når kjøper har mottatt sendingen bør kjøper sjekke at produktene i sendingen stemmer med pakkseddel, både antall og type produkt. Hvis det har oppstått skade på produkt eller produkter dokumenteres skaden med foto/video og sendes inn til kundeservice@plantsy.no
For detaljert info vedrørende fraktalternativer og levering se vår oversikt.
Etter angrerettslovens bestemmelser tilbyr vi angrerett i 14 dager etter ordre datoen er lagt inn. Opplysninger om angreretten og angrerettsskjema blir mottatt av kjøper. Dette sikrer at kjøper kan kontrollere varen som man kunne gjort i en fysisk butikk og ubegrunnet heve kjøpet hvis kjøper ønsker det. Plantsy.no kan ikke kreve gebyrer for bruk av angreretten, men kan kreve at kjøper selv står for kostnader knyttet til retur av produkt eller produkter inn til vårt lager.
Angrerettskjema ligger alltid vedlagt i din forsendelse. Meldingen fra kjøper til oss, om bruk av angreretten må være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til oss . Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Vi er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag Plantsy.no mottar og sjekker at produktene som returneres er i salgbar stand. Plantsy.no kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten, men Plantsy.no kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.
Kjøperen kan undersøke produktet før angrerett benyttes. Varen må likevel leveres tilbake til Plantsy.no i samme stand og mengde som den var da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til Plantsy.no i originalemballasjen hvis dette er mulig.
Å ikke hente ut en forsendelse går ikke under angreretten.
Her kan du lese mer om lov om angrerett (lovdata)
Når kjøper mottar ordren, skal varen undersøkes om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den har andre mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har feil eller mangler, må du melde fra til oss innen 7 dager.
Ved ønske om bytte i annen vare gjelder samme betingelser som for angrerett, men vi dekker i denne sammenhengen returfrakt for varer tilbake til lageret. Med forbehold om at dette er en ekstraservice som Plantsy.no yter overfor kjøper. Denne ytelsen kan fritt oppheves dersom pris på frakt tilbake til lageret kan regnes som urimelig høy i forhold til varene de byttes til.
Ved reklamasjon / garantisak må produktet sendes i retur til vårt lager i Hamar. Dersom reklamasjonen godkjennes og du ønsker pengene tilbake, vennligst oppgi ditt kontonummer.
Vi trenger følgende informasjon sendt per mail til kundeservice@plantsy.no:
- Ordrenummer og kjøpsdato
- Reklamasjonsårsak
- Bilde eller hvis naturlig kort videoklipp(<10 sek) av det som er feil/feilen.
Se også https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ for mer info angående reklamasjon.
Når du bestiller hos oss er det ditt ansvar å hente forsendelsen når den er ankommet utleveringssted eller pakkeboks innen 7 dager. Vi har oppfylt vår del av kjøpsavtalen når pakken er levert til ditt utleveringssted.
Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil pakken bli sendt i retur til oss. Du står ansvarlig for den totale fraktkostnaden og belastes et håndteringsgebyr på kr. 200,- pr. ordre.
For ordrer over Kr. 2500,- med fri frakt belastes 2 x 149,- pr. kolli som ordinær fraktkostnad for begge veier, i tillegg til ovennevnte håndteringsgebyr à 200,-.
Gebyret kan ikke bli høyere enn ordre summen.
Kjøper er selv ansvarlig for at kontaktinformasjonen oppgitt på ordren er riktig. Har du ikke mottatt mail eller sms på grunn av feil oppgitte opplysninger står du fremdeles ansvarlig for å hente ut pakken i tide. Husk at du når som helst etter bestilling kan ta kontakt med oss for å få informasjon om bestillingen din.
Om du ønsker ny utsending på en uavhentet pakke vil det faktureres et fraktgebyr basert på transportørens priser.
Plantsy.no samler inn og behandler personopplysninger om våre kunder, besøkende på våre nettsider, og andre som er i kontakt med oss.
Se vår personvernerklæring for informasjon om hvordan personopplysningene dine behandles og hvilke rettigheter du har etter personvernlovgivningen.
Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre vi har samtykke fra foreldre eller foresatte. Hvis Plantsy.no vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må vi innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt kunne kontakte Plantsy.no via e-post eller kontaktskjema dersom han eller hun har spørsmål om Plantsy.no sin bruk av personopplysninger eller hvis kjøperen ønsker at Plantsy.no sletter eller endrer personopplysningene.
Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor kjøper og selgers kontroll. Eksempler på force majeure er naturkatastrofer, flom, krig, opprør, streik osv. Denne klausulen løser oss fra ansvaret for forpliktelser som vi ikke er i stand til å gjennomføre grunnet hendelser utenfor vår kontroll.
Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om produkter/ tjenester på Plantsy.no og kanaler tilknyttet nettbutikken. Ta kontakt med oss hvis du oppdager feil eller har spørsmål.
Firmanavn: TRYGG NETTHANDEL AS
Organisasjonsnummer: 932 919 702 MVA
E-post: kundeservice@plantsy.no
Telefon: 411 65 420
Firmaadresse: Grønnegata 151B, 2316 Hamar